تعهد عدم خیانت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تعهد عدم خیانت
نوشته شده در سه شنبه 26 مهر 1401
بازدید : 167
نویسنده : رایا هستم

تعهد عدم خیانت
بعضی مواقع امکان دارد اختلافات و چالش هایی در روابط انسان ها به وجود آید که در این موارد ، بعضی ها ترجیح می دهند به جای آن که از راه دادگاه ها و مراجع قضایی مشکل خود را حل نمایند ، با گرفتن یک تعهد محضری مسئله را خاتمه دهند و آثار دلخواه خود را از راه اخذ تعهدنامه به دست آورند. البته تعهد نامه ممکن است به شکل دستنویس یا رسمی و محضری باشد .
در رابطه با تعهدات و تعهدنامه های بین اشخاص ، برخی اوقات حرف از تعهدنامه عدم خیانت می گردد که ضمن ارائه این تعهدنامه، یکی از زن و شوهر به دیگری تعهد عدم خیانت می دهد .
اثرات تعهد عدم خیانت
اثرات تعهد عدم خیانت وابسته به شیوه ی تنظیم متن و نمونه این تعهد نامه است . بنابراین در این قسمت نکاتی را در مورد آثار تعهد عدم خیانت مطرح می کنیم .
همانگونه که گفته شد، تعهد عدم خیانت به همسر و تنظیم نمونه متن این تعهدنامه امکان دارد به شکل دست نویس و بر روی یک برگه بین 2 طرف نوشته شده و امضا گردد و حتی اشخاصی هم بر ارائه این تعهد شاهد گردیده و ذیل این تعهدنامه را امضا نمایند . در چنین شرایطی ، تعهد عدم خیانت در قالب یک سند عادی تنظیم گردیده است و چنانچه این تعهدنامه مفقود گردد دیگر دارای اثر حقوقی نمی باشد .
ولی امکان دارد سند تعهد عدم خیانت ، بعد از اثبات جرم خیانت زن متاهل در دفتر اسناد رسمی تنظیم گردد که در این حالت ، سند رسمی به شمار رفته و از همین رو استناد به آن راحت تر بوده و از آنجایی که توان اثباتی و اجرایی اسناد رسمی بیشتر از اسناد عادی می باشد ، به سادگی می توان در آینده آن را استناد کرد ؛ بنابراین توصیه ی ما این است که تا حد امکان، سند تعهد عدم خیانت محضری تنظیم گردد که دارای رسمیت باشد .
به جز آن در مورد مفاد و محتوای سند تعهد عدم خیانت هم می بایست نکاتی را در نظر گرفت ؛ از جمله اینکه چنانچه مثلا مردی تعهد عدم خیانت به زن خود بدهد ، امکان دارد این مسئله شامل اقراری بر علیه خود فرد باشد ؛ یعنی این که این شخص در گذشته به همسرش خیانت کرده و به عنوان مثال رابطه ی نامشروع از راه فضای مجازی داشته است ، ولی زین پس متعهد می شود که این کار را تکرار نکند.
بنابراین به سبب اینکه دادن تعهد محضری عدم خیانت در آینده ، امکان دارد اقرار شخص به جرم باشد و ضمن سند رسمی شخص به جرم خود اقرار نموده باشد ، این موضوع پیشنهاد نمی گردد ؛ به جهت این که امکان دارد در آینده طرف مقابل به استناد همین اقرار قادر باشد که از شخص شکایت کیفری نماید . بنابراین می بایست در رابطه با این موضوع،به آثار تعهد محضری عدم خیانت به همسر توجه کرد.
توجه داشته باشید که ارائه ی تعهد مبنی بر این که شخص خیانت نمی کند ، حتی در صورتی که در ضمن یک سند رسمی این تعهد داده شده باشد ، به هیچ عنوان مانع خیانت دوباره ی شخص نیست ؛ زیرا ارائه ی این تعهدات تنها اخلاقی بوده و تا هنگامی که شخص قصد خیانت دوباره داشته باشد ، ارائه تعهد عدم خیانت اصلا وافی به هدف نمی باشد . از همین رو بعضی اعتقاد دارند که تعهد عدم خیانت به هیچ وجه مفید نیست و این تعهد موثر واقع نمی شود که بتوان آن استناد نمود و در نتیجه ، اخذ چنین تعهدی بی فایده است.
این مطلب تا حدودی صحیح می باشد. ولی چیزی که در اخذ تعهد محضری اهمیت دارد ، این است که متن تعهد محضری به گونه ای تنظیم گردد که در ازای این تعهد ، ضمانت اجرای حقوقی وجود داشته باشد و شخص متعهد ، بداند که در صورتی که مجددا خیانت کرد ، طرف مقابل قادر است به ضمانت های اجرای مذکور در متن تعهدنامه متوسل گردد ؛ مانند اینکه چنانچه مرد دوباره خیانت کند، حق طلاق برای زن در نظر گرفته شده باشد .




:: برچسب‌ها: خیانت,عدم خیانت,تعهد عدم خیانت,اثرات تعهد عدم خیانت ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: